Statystyki

  • Odwiedziło nas: 423935
  • Do końca roku: 248 dni
  • Do wakacji: 55 dni

Kartka z kalendarza

Kalendarium

Sobota, 2024-04-27

Imieniny: Sergiusza, Teofila

TUS - TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

TUS- TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

1. Co to jest TUS?

Jest to metoda pozwalająca rozwijać kompetencje w zakresie umiejętności społecznych poprzez doświadczenie.Najważniejszymi sposobami wykorzystywanymi podczas zajęć TUS  jest nauka przez doświadczenie, świadome uczestniczenie( rozumienie tego co się dzieje) oraz uogólnianie nabywanych podczas zajęć doświadczeń na inne sytuacje.

Jest to również forma wspierania kompetencji społecznych dzieci z różnymi trudnościami.Wykorzystuje proces uczenia się, modelowania, odgrywania ról oraz generalizacji.Pomaga dzieciom w każdym wieku w wypracowaniu strategii radzenia sobie z codziennymi sytuacjami oraz nazywania, rozumienia i regulowania emocji.

2.Kiedy stosujemy TUS ?

Metoda TUS jest wykorzystywana przede wszystkim w pracy terapeutycznej w grupach.Jest to ogólnie preferowana forma..Dzięki temu nadzorowanie i wspieranie przez prowadzącego interakcje między rówieśnikami są niezwykle cenną możliwością ulepszania posiadanych przez dzieci i młodzież kompetencji.

W uzasadnionych przypadkach terapię można przeprowadzić indywidualnie np: gdy dziecko jest bardzo agresywne lub wykazuje zachowania trudne, ktòre mogą rozpraszać grupę, kolejnym.przykładem jest ogromna niechęć do zajęć grpowych, jakiejkolwiek formy ekspozycji społecznej lub dziecko posiada złe doświadczenia przez które forma grupowa będzie traumatyczna a nie teraputyczna.

3.Czas trwania zajęć TUS?

Czas trwania zajęć TUS jest zròżniciwany , praca terapeutyczna trwa kilka tygodni w zależności od potrzeb. Zajęcia trwają 60 minut, jednak istotne jest dostosowanie czasu do możliwości psychofizycznych dziecka.

4.Cele prowadzonej terapii.

▪︎ nauczanie zachowań społecznych 

▪︎ modyfikacja dotychczasowych( najczęściej negatywnych) doświadczeń związanych z byciem w sytuacji społecznej na pozytywne lub przynajmniej neutralne ich uzyskania

▪︎ zwiększenie komfortu i poczucia bezpieczeństwa w sytuacjach interakcji z drugim człowiekiem lub grupą

▪︎ rozwijanie umiejętności współdziałania i bycia w grupie

▪︎ rozwijanie umiejętności związanych z szeroko pojętą komunikacją interpersonalną

▪︎ rozwijanie umiejętności intrapersonalnych

5.Etapy prowadzenia zajęć 

▪︎ powitanie ▪︎wprowadzenie tematu ▪︎ modelowanie ▪︎ odgrywanie scenek▪︎ informacja zwrotna ▪︎ generalizacja  ▪︎ praca domowa  ▪︎ ewaluacja zajęć

6. Włącznie rodziców w proces terapii  TUS 

▪︎ rodzice włczeni są w proces terapii przez cały czas 

▪︎ rodzice uczestniczą w pierwszym spotkaniu ( badanie potrzeb) , ostatnim spotkaniiu( omówienie efektów TUS),  organizowane są również spotkania indywidualne i grupowe w miarę potrzeb 

▪︎ rodzice włączeni są w generalizację ( praca domowa)

▪︎ rodzice włączeni są w ewaluację zajęć ( podsumowanie ćwiczonej umiejętności)

 

Artykuł informacyjny dla rodziców  sporządził Trener Umiejętności Społecznych-  Siwek Justyna